Громадська рада при Міністерстві закордонних справ України

3, Київ 20:26

Заява Громадської ради при МЗС України

07 березня 2014, 12:41

1 березня 2014 р. о 17.25 за київським часом Рада Федерації Федеральних Зборів Російської Федерації одноголосно підтримала звернення Президента В.Путіна про введення «обмеженого військового контингенту» збройних сил Росії на територію України. Таке рішення, як зазначено в документі, прийняте з огляду на «неодноразові звернення влади Автономної Республіки Крим та громадян Російської Федерації, що проживають в Криму, вжити вичерпних заходів щодо захисту життя і безпеки громадян Російської Федерації, що проживають в Україні, співвітчизників та особового складу військового контингенту Збройних Сил Російської Федерації в Україні». У заяві Ради палати Ради Федерації від цієї ж дати зазначено, що «в Україні розпочалися безпрецедентні переслідування простих громадян за національною ознакою та політичними поглядами. Сотні бойовиків з ультраправих націоналістичних угруповань в столиці та найбільших містах України увійшли в сутички із законною владою на місцях, створюючи реальну загрозу життю простих людей, у тому числі громадян Російської Федерації, що перебувають і проживають на території України».

У зв’язку з цим Громадська рада при МЗС України вважає за необхідне зазначити таке.

Перше. Жодна належним чином уповноважена національна, іноземна або міжнародна інституція не заявляла про порушення на території Україні (зокрема, в Автономній Республіці Крим) прав людини, що вимагало б втручання будь-якого міжнародного суб’єкта або міжнародного співтовариства. Інформація про загибель «декількох росіян в Криму» спростована Генеральним консулом РФ в Криму В. Светличним (http://lenta.ru/news/2014/03/01/nokill/). В інтерв’ю ЗМІ Спікер кримського парламенту В.Константинов не підтвердив фактів загибелі людей (http://delo.ua/ukraine/glava-soveta-kryma-oprovergaet-informaciju-o-pogibshih-v-regione-228825/).

Друге. Росія фактично порушує базові вимоги Угоди про статус та умови перебування Чорноморського флоту Російської Федерації на території України. Наразі російські військовослужбовці перебувають поза межами місць дислокації, беручи під контроль органи влади та аеропорти, блокують українські військові частини, втручаються у внутрішні справи України. Жодних узгоджень з боку компетентних органів України на пересування півостровом військової техніки (бронетранспортерів та автомобілів), як і перетину державного кордону військово-транспортними літаками та вертольотами, не давалося.

Згідно з п. 1 ст. 6 Угоди між Україною і Російською Федерацією про статус та умови перебування Чорноморського флоту Російської Федерації на території України від 28 травня 1997 р., ратифіковану Верховною Радою України 24 березня 1999 р. і Держдумою РФ 18 червня 1999 р, "військові формування (тобто, ЧФ РФ) здійснюють свою діяльність в місцях дислокації відповідно до законодавства Російської Федерації, поважають суверенітет України, дотримуються її законодавства та не допускають втручання у внутрішні справи України". Відповідно до п. 5 ст. 15 цієї ж Угоди "пересування, пов’язані з діяльністю військових формувань поза місцями їхньої дислокації, здійснюються після узгодження з компетентними органами України".

Третє. Російські війська із зброєю, покинувши місця своєї постійної дислокації, увійшли на територію України задовго до надання Радою Федерації Росії згоди Президентові Росії на використання армії на території України (17.25 за київським часом 1 березня 2014 р.). Офіційна влада Росії зазначає, що це лише право президента Росії, яким він не скористувався.

 З 9.00 за київським часом 1 березня 2014 р. невідомі у військовій формі без опізнавальних знаків почали блокування українських військових частин у Севастополі (у тому числі в Балаклаві, Керчі, Судаку і Перевальному). Маючи ознаки належності до російських збройних сил, цими військовими формуваннями було заявлено вимогу про здачу українськими військовими зброї і боєприпасів, підпорядкування самопроголошеній Раді міністрів Автономної Республіки Крим.

Четверте. Своїми діями Російська Федерація показово нехтує міжнародно-правовими зобов’язаннями як країни-гаранта України, закріплених Будапештським меморандумом 1994 р., який зобов‘язує Росію утримуватися від загрози чи застосування сили проти територіальної цілісності України.

27 лютого 2014 р. невідомі в масках захопили будинок Ради Міністрів АР Крим і парламенту автономії. Верховна Рада республіки у неконституційний спосіб відправила у відставку Уряд Криму. Главою Ради міністрів АР Крим самопроголошено С.Аксьонова (партія «Російська єдність», яка на виборах до парламенту Криму отримала 4 % голосів і 3 депутатські мандати). Рішення про надання згоди Президенту РФ щодо введення збройних сил Росії на територію України, як зазначено на офіційному сайті органу влади Росії, базувалося у тому числі на зверненні самопроголошеного кримського Уряду.

П’яте. У більшості російських засобах масової інформації йде цілеспрямована дезінформація громадян Російської Федерації, мешканців Східної України, Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, що фактично є антиукраїнською пропагандою.

Російські ЗМІ не висвітлюють брутальне застосування фізичної сили, погрозу зброєю і залякування. Нагнітаються чутки про пересування до Криму «радикально налаштованих націоналістів». Активно надаються факти щодо складання зброї прикордонниками та військовими частинами, ВМФ України, що фактично не відповідає дійсності. Наводяться хибні факти про масовий виїзд громадян України до Росії. Пропагується набуття російського громадянства. Водночас, причини, що стали основою самоусунення екс-президента України В. Януковича від виконання своїх повноважень – свобода слова, вільність від корупції, скасування вибіркового застосування законодавства, реформа в судовій системі, розширення прав місцевого самоврядування – у російських ЗМІ не висвітлюються.

Зважаючи на вищевикладене, Громадська рада при Міністерстві закордонних справ України заявляє про таке:

1. Україна є суверенна, незалежна держава, з цілісною, недоторканою територією. Автономна Республіка Крим є невід'ємною складовою частиною України, на територію якої поширюється дія Конституції України та законів України.

2. Дії Росії мають всі ознаки акту агресії проти Української Держави, є грубим порушенням міжнародного права і несуть серйозну загрозу суверенності та територіальній цілісності нашої країни, миру і стабільності у всьому регіоні.

3. Інститути громадянського суспільства підтримують дії органів влади України щодо вжиття всіх можливих засобів для захисту народу України, її суверенітету, територіальної цілісності, забезпечення непорушності кордонів держави. У цьому зв’язку вітаються консультації в рамках ООН та ОБСЄ, залучення в Україну міжнародних спостережних місій.

4. Громадські організації закликають держави-члени ООН до солідарності з українським народом та захисту суверенітету і територіальної цілісності України.

5. Ми переконані у необхідності невідкладного вирішення конфлікту на Кримському півострові мирними засобами.

6. Ми висловлюємо вдячність закордонному українству, представникам громадянського суспільства світової спільноти і громадянам Росії за підтримку мирного шляху врегулювання конфлікту в Криму.

7. За даних обставин, важливого значення у об’єктивному висвітленні подій в Україні та ситуації у Криму набуває, зокрема, народна дипломатія. Міжособові контакти з родичами, друзями та знайомими, які перебувають в Росії, Східній Україні та Криму, мають сприяти зниженню градусу конфлікту та мобілізації світової громадської думки.